De ontgroening - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Freek Fase - WaarBenJij.nu De ontgroening - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Freek Fase - WaarBenJij.nu

De ontgroening

Door: Freek

Blijf op de hoogte en volg Freek

10 December 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hallo trouwe volgers.

Zoals beloofd hier mijn verhaaltje over de ontgroening.
Vorige week vrijdag (2 december) kwam Neptunus met zijn vrouw Amalia en zijn piraten aan boord. Al snel kwamen de piraten ons halen en werden we geboeid en in een klein warm kamertje gegooid. Nadat we daar een uur gezeten hadden, werden we er weer uit geschopt. Aan dek werden we allemaal geblinddoekt en kregen we iets aan onze nekken gehangen. We konden natuurlijk niet zien wat het was, maar het stonk behoorlijk.

Neptunus zat op zijn troon en we werden stuk voor stuk bij hem geroepen om 3 vragen te beantwoorden terwijl je voor hem knielde. Als je je vraag fout beantwoorde, kreeg je een emmer met afval van de kok (rottend fruit, groente en vlees) over je heen. Als je je vraag goed beantwoorde, ja, dat kon eigenlijk niet, alles werd fout gerekend.

Tegen deze tijd waren we allemaal verlost van onze blinddoek en zagen we dat we allemaal een rottende vissenkop om onze nek hadden hangen. En je rook hem constant, want je kon je neus niet dichtknijpen omdat we nog steeds geboeid waren.

Toen schreeuwde de 'ruler of the seven seas, king of oceans' dat we stonken en dat we gewassen moesten worden. Eén van de piraten wist het voor elkaar te krijgen dat hij druk kreeg op een brandblusleiding. Dus we werden allemaal schoongespoten met een harde waterstraal. Toen moesten we weer knielen, en riep Neputunus: 'They are not clean yet, shampoo!' Dus toen kregen we allemaal een grote klodder vet in ons haar, met meel en of zoiets. Dus dat bleef lekker goed in je haar plakken allemaal. Het is er nu (na ruim een week) bijna helemaal uit. Na de vaseline moesten we allemaal een vissenkop die de kok al een paar dagen lekker had laten ontbinden uit een emmer water 'vissen' met onze mond. Dat was wel het meest vieze wat we moesten doen. Daarna werden onze koppen ook nog in een bak spaghetti geduwd, dat kon er ook nog wel bij.

We zaten natuurlijk allemaal te wachten tot ons haar eraf ging, maar dat gebeurde uiteindelijk niet. Ik dacht al, toen we dat vet in ons haar kregen, die tondeuse gaat het moeilijk krijgen! Maar het bleek dus dat Tim een brief aan neptunus had gestuurd met het verzoek of zijn haar er alsjeblieft niet af hoefde. Blijkbaar vond de kapitei...ahum..neptunus die brief zó grappig, dat hij Tim wou sparen. Maar blijkbaar is het zo dat als ze bij 1 zijn haar er niet af doen, doen ze bij niemand zijn haar eraf. Dus dat was uiteindelijk toch wel een aangename verrassing.

Om half 12 zeiden de piraten dat we weg mochten, dus iedereen is toen lekker gaan douchen, nadat we eerst vanalles hadden geprobeerd om dat vet uit ons haar te krijgen. (waspoeder, allesreiniger, ontvetter, dieselolie), maar daar heb ik een beetje mee uitgekeken, want als je niet uitkijkt kan je nog om de tondeuse gaan vragen omdat je haar geel gekleurd is ofzo.
Dus ik lekker gedouched, komt onze leraar mijn hut binnen met het nieuws dat ik gewoon moest wachtlopen van 12 tot 4. Dus ik moest maar snel even wat gaan eten want het was al vijf voor 12. Dus dat viel een beetje tegen. Wij hadden verwacht dat de ontgroening een hele dag zou duren. Maar goed, ik dacht: 'om 5 uur begint de barbecue, dus dan ben ik daar lekker op tijd voor'. Toen kwam Krystian (ook een stagiar) om 4 uur mij aflossen, want die moest van 4 tot 8 wachtlopen, en hij zei dat de leraar gezegd had dat Krystian maar moest afstemmen met mij of ik een deel van zijn wacht over zou nemen, zodat Krystian wat kon eten tijdens de bbq. Dat was echt de druppel. Dus ik vroeg aan Krystian: 'Wil je dat ik een deel van je wacht overneem?'. Maar dat hoefde gelukkig niet van hem. Anders zit je eindelijk lekker te eten en dan moet je weer voor 2 uren de machinekamer in.

Dus al met al viel de ontgroening eigenlijk een beetje tegen. Het hele gebeuren duurde maar van 10 tot half 12, daarna moesten we allemaal weer gewoon werken.

Maar...we hebben wel ons certificaat gehad tijdens de barbecue. Dat certificaat bewijst dat Neptunus tevreden is over je prestaties enzo, allemaal onzin. Maar je moet hem wel altijd meenemen als je weer gaat varen, want als je de evenaar passeert willen ze wel je certificaat zien, anders gaat gewoon (weer) je haar eraf. Dus die is binnen, gelukkig.

We stomen nu richting Portland, maar we hebben weer best slecht weer. De golven komen schuin van bakboord, dus we slingeren best wel en we stampen ook behoorlijk. Dus lekker van dat hoofdpijn-weer. Door dit weer is onze snelheid ook behoorlijk afgenomen. Waarschijnlijk gaan we Portland niet meer halen vóór de 27ste, dus de kans is nu best groot dat we met oud en nieuw in Australie liggen, dat zou wel leuk zijn! Maar we kunnen alleen maar hopen.

Ik weet niet hoe lang het gaat duren voor we weer internetverbinding hebben, want tijdens de oversteek naar Aussie hebben we sowieso geen internet en in Australie zelf misschien ook niet. Dus dan wordt het pas in 2012 dat ik weer een verhaaltje schrijf. Maar dat merken jullie vanzelf wel.

Groeten! Freek.

• 10 December 2011 - 16:21

Alyssa:

Ik vind het echt jammer voor je dat je ontgroening een beetje tegen is gevallen. Heel jammer dat jullie gewoon weer aan het werk moesten, terwijl het toch een soort 'feestdag' is. Je kan natuurlijk bij de volgende stage gewoon niet je certificaat laten zien haha, maar doe dat maar niet want zo erg vind ik het niet dat je haar er niet af is hehe :) Je haar is veel te mooi om eraf te gaan!
    Succes met de golven en ik spreek je hopelijk snel weer!
    Liefs en een dikke kus!
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 10 December 2011 - 18:26

Kim:

Haha, ik wist echt niet dat een ontgroening er zo aan toe ging daar:P Wat erg haha. Maar ook wel grappig als ik de foto's zo zie! En jij maar zeggen dat je haar sinds lange tijd niet zo kort is geweest? Uhum.. dat was vast omdat ik dat niet tegen Alys had mogen vertellen anders! Geniet van je laatste 1,5 maand!

• 10 December 2011 - 19:14

Hilbert:

Hee freek! Fijn om te lezen dat het goed met je gaat :) En wat een avontuur zeg, je gaat gwn even de halve wereld over in tijd van een paar maanden :P Aan de foto's te zien heb je het iig goed naar je zin. Veel plezier nog op de rest van je reis!! Groetjes Hilbert

• 10 December 2011 - 19:51

Carla En Ronald:

Gatver wat een bedoening die ontgroening.... Nooit gehoord dat dit de consequenties zijn als je de evenaar overgaat! Jammer dat het werk ook weer gewoon doorging, maar je haar er niet af! Gelukkig maar. Geniet van je trip verder en we wachten je volgende verslag weer af. Groetjes Ronald en Carla

• 10 December 2011 - 20:16

Elisa:

Leuk verhaaltje Freek. Jammer dat de ontgroening tegen is gevallen. Ik dacht eerst dat dat wel een week ofzo duurde. Maar gelukkig dat je haar er niet af is haha!
    Goede vaart verder, en alvast prettige feestdagen.

• 11 December 2011 - 14:59

Koen:

Jow freek... leuk verhaal man !!! succes met al die vet in je haar :P Gr

• 11 December 2011 - 18:13

Wim/Rina Van Leeuwen:

Hoi Freek,
    Weer een ervaring rijker en nu langzaam aan naar Australie.
    Geniet van de golven en alles wat je nu weer ziet en beleefd.
    We wensen je hele fijne Feestdagen en
    wachten op je verhaal in 2012!!!